Thursday, April 21, 2011

Ungkapan Bestari

Posted by sang perempuan at 4/21/2011 0 comments Links to this post
pemberian terbaik untuk musuh ialah kemaafan;
untuk lawan adalah tolenransi;
untuk sahabat ialah hati yang baik;
untuk anak ialah contoh yang baik;
untuk bapa ialah penghormatan;
untuk ibu ialah akhlak yang baik yang membuatkan merasa bangga;
untuk diri sendiri ialah rasa hormat dan untuk semua manusia ialah kebajikan.
______________________________________________________________________
the best thing to give tu your enemy is forgiveness;
to an opponent tolerance;
to a friend, your heart;
to your mother, a conduct that will make her proud of u;
to your self, respect to all men, charity.


Wednesday, April 20, 2011

Manfaat Berpikir Positif dan Senyum

Posted by sang perempuan at 4/20/2011 0 comments Links to this post
Assalamualaikum..

Mari kita berfikir secara positif dan senyum selalu!!!

Kawan-kawan semua tau x or pernah rasa x klau kita selalu berfikiran positif badan kita akan sentiasa rasa sihat, cergas n x sakit2 pastu kepala pun sentiasa dapat berfikir n x der perkataan blank pun..sentiasa ader lampu-lampu..btol???btol??

Memang dengan berpikir positif urat-urat saraf kita menjadi tidak tegang, sehingga pikiran menjadi jernih, so senang tok wat keputusan pe2 pun. Selain berpikir positif, senyum juga sangat besar pengaruhnya tok diri kita tau. so pe kata klau anda dok2 depan pc tu, x salah untuk anda senyum..biarlah orang nk kata anda senyum sorang-sorang cam kerang busuk pun, asalkan dengan senyuman anda itu, anda akan rasa sgt2 sihat n hati rasa berbunga-bunga selalu.

Orang yang sedih pun boleh rasa gembira dengan senyum. Orang marah pun akan reda kalau tersenyum jek. Tp klau anda rasa susah sangat nk senyum, yola orang ngah x der mood tetiba disuruhnya senyum, mestilah rasa payah kan, jadi anda ader satu cara untuk dipaksekan tersenyum. Caranya anda cuba tarik ujung bibir anda seperti orang yang sedang tersenyum. so secara automatiknya anda akan tersenyum walaupun ngan paksa kan. Cara itu boleh terbukti boleh mengendorkan urat saraf yang tegang. so bila anda buat cara macam tu didepan cermin, anda pasti akan tersenyum sendiri bila tgk memek muka anda dan x perlu dah la nak tarik-tarik bibir tu lagi.. ;D

ok, senyum memang mudah n klau x boleh senyum, cara senyum pun saya da ajar..but persoalannya sekarang mudahkah kita untuk berpikir positif?
Aduh!Pertanyaan itu mesti terpandang-pandang sesama kamu siapa yang nak menjawab kan. Emm..senang cakap, kita citer macam ni la. Biasanya klau kita belum kenal seseorang itu, mudah kan untuk kita berfikiran positif??tapi cuba klau kita da kenal, ya ALLAH cam tu upanya prangai ko ekk!!ish2..mmg nmpk sgt der sikap negetif kat stu..aiishhh!susah la klau da camtu jadinya...

Yang lebih saya tidak suka tengok orang yang suka mengeluh. Sedikit-sedikit nak ngeluh. Padahal masalah kecik jek tapi mengeluhnya mak aiii!!mengalahkan macam orang der masalah negara...Klau jumpa orang camtu mesti uollss rasa cam nk lempang laju-laju je kan orang tu..x pun tok sopan skit dari lempang, kita bakor ajer!!!isshhh, klau uollss ada berdekatan ngan orang-orang yg mcm ni lah sikapnya, baik lah uollss blah cepat-cepat n menjauhnya dari anda dari itu manusia sebelum 'virus' nya merebak kat anda..klau da merebak, susah la gamoknya..

So, klau anda sentiasa berpikir positif dan senyum jek, hati uollss pun akan tenang kan, pikiran pun jernih n suci jek, saraf tidak tegang so automatiknyer x der la garis-garis penuaan di muka anda kan?anda pun akan muda je walau umur 40 dh.. n kerja pun jadi sangat-sangat baik.

okie2..tulis pun da panjang so mulai dari saat dan hari ini jom-jom kita berpikir positif dan senyum je slalu ekk..jgn tamak or kedekut tok senyum tau anda-anda semua..eh!!lagi satu jgn lupa syukur!hidup ni kita sentiasa kene bersyukur tau x kira la pe je masalah or dugaan yang datang tau!!!

ok tu je yang nk saya kongsikan..daaa!!

Friday, April 1, 2011

Untukmu wahai ANAK..

Posted by sang perempuan at 4/01/2011 0 comments Links to this post
Anakku dengarlah ibumu bermadah sebagai nasihat untukmu semasa hayat masih di badan sebelum ibu memejamkan mata sebagai ingatanku dan kenanganmu

Anakku yang tercinta
Jika kamu alim jadilah obor kepada semesta

Jika kamu jahil bernaunglah di bawah cahaya.
Jika kamu kaya jadilah bank kepada masyarakat

Jika kamu miskin berbanggalah untuk keredhaan Tuhanmu hindarlah dari meminta-minta
supaya terpelihara keizzahanmu

biarlah kamu miskin dengan Tuhanmu
kaya dengan manusia

Jika kau saudagar
jauhilah riba betulkan timbangan
berbuat adillah dalam berjual bell

jika kamu perlu mintalah kepada Tuhanmu agar manusia tidak menghinamu

Jika pemimpin jadilah payung kepada umatnya
rendahkan sayapmu jika kamu dipimpin
serahkanlah kepada kebijaksanaan ketuamu

Jika kamu pejuang
banyakkan mengingati Tuhanmu hadapilah musuh
jangan melampaui batasan-batasannya.

Tuhan kasih padamu
kasih Tuhan itu lebih dari kasih seorang ibu kepada anaknya

Sesungguhnyer, kelahiranmu didunia ini adalah satu hadiah yang sungguh BERHARGA dan TAK TERNILAI  buat kami..Alhamdulillah..


 

Sang Perempuan Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal